Lgr 22
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljö som miljön i ett vidare perspektiv,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Syfte
Övningen kan bidra till att utveckla:
Bi: Kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Idh: Förmåga att röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.
Förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
1-3
Idh: Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
Bi: Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
4-6
Idh: Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Bi: Vad liv är och hur livets utveckling kan förklaras med evolutionsteorin. Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
7-9
Idh: Komplexa rörelser i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Bi: Livets uppkomst, utveckling och mångfald samt evolutionens mekanismer. Arvsmassans egenskaper och förhållandet mellan arv och miljö.