Läroplanskopplingar: Gör en skräpkarta (1-6)

Lgr22

Övergripande mål

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.


Syfte

Övningen kan bidra till att utveckla:

Bi: Förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.

Bl: Förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.

Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material. 

Centralt innehåll

Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:

1-3 

NO: Förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa

Bl: Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.

4-6

Bi: Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.

Bl: Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text. 

Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild.

Bli först att gilla!