Lgr22
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Syfte
Övningen kan bidra till att utveckla:
Fy: Kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och samhället.
Förmåga att genomföra systematiska undersökningar i fysik.
Ge: Kunskaper om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen.
Kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
1-3
NO: Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
SO: Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livsmedel.
Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och observationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet.
4-6
Fy: Energiformer samt olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön.
Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Ge: Klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människans livsmiljöer.
Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.