Lgy11
Övergripande mål- och riktlinjer
Det är skolans ansvar att varje elev:
- kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
- har kunskaper om samhälls- och arbetsliv,
- kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling
- har kunskaper om internationell samverkan och globala samband och kan bedöma skeenden ur svenskt, nordiskt, europeiskt och globalt perspektiv,
- kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.
Syfte gymnasiegemensamma ämnen
Övningen kan bidra till att ge eleverna förutsättningar för att utveckla:
- Kunskaper om biologins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas (Bi)
- Kunskaper om biologins betydelse för individ och samhälle (Bi)
- Förmåga att använda kunskaper i biologi för att kommunicera samt för att granska och använda information (Bi)
- Kunskaper om fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas (Fy)
- Kunskaper om fysikens betydelse för individ och samhälle (Fy)
- Förmåga att använda kunskaper i fysik för att kommunicera samt för att granska och använda information (Fy)
- Kunskaper om geografiska processer och geografins begrepp, teorier och modeller (Ge)
- Kunskaper om olika natur- och kulturlandskap, om deras samband, utveckling och förändring över tid samt om samband mellan människa, samhälle och miljö (Ge)
- Förmåga att analysera intressekonflikter med koppling till naturgivna risker och mänsklig verksamhet samt hur intressekonflikter påverkar jordens livsmiljöer och människans livsvillkor, ur perspektivet hållbar utveckling (Ge)
- Kunskaper om företeelser i närmiljön och hur de kan relateras till andra platser och regioner på jorden (Ge)
- Kunskaper om kemins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas (Ke)
- Förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem. Förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat (Ke)
- Kunskaper om kemins betydelse för individ och samhälle (Ke)
- Förmåga att använda kunskaper i kemi för att kommunicera samt för att granska och använda information (Ke)
- Förmåga att använda kunskaper om naturvetenskap för att diskutera, göra ställningstaganden och formulera olika handlingsalternativ (Nk)
- Kunskaper om naturvetenskapens roll i aktuella samhällsfrågor och i förhållande till hållbar utveckling (Nk)
- Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse för dagens samhälle samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer (Sh)
- Förmåga att analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder (Sh)
- Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet (Sh)
- Förmåga att uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer (Sh)
- Förmåga att analysera och värdera tekniska lösningar med hänsyn tagen till ett hållbart samhälle (Te)
- Kunskaper om teknikens roll och drivkrafter ur ett etiskt perspektiv (Te)
Centralt innehåll gymnasiegemensamma ämnen
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
Nk: Frågor om hållbar utveckling, energi, klimat och ekosystem påverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande, och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Sh: Källkritik. Metoder för att söka, kritiskt granska, värdera och bearbeta information från källor i digital och annan form.
Presentation i olika former, till exempel debatter och debattinlägg.