Läroplanskopplingar: Koll på kol? (Gy)

Lgy11

Övergripande mål- och riktlinjer

Det är skolans ansvar att varje elev:

  • kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
  • har kunskaper om samhälls- och arbetsliv,
  • kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling
  • har kunskaper om internationell samverkan och globala samband och kan bedöma skeenden ur svenskt, nordiskt, europeiskt och globalt perspektiv,
  • kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Syfte gymnasiegemensamma ämnen

Övningen kan bidra till att ge eleverna förutsättningar för att utveckla:

  • Kunskaper om biologins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas (Bi)
  • Kunskaper om biologins betydelse för individ och samhälle (Bi)
  • Förmåga att använda kunskaper i biologi för att kommunicera samt för att granska och använda information (Bi)
  • Kunskaper om fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas (Fy)
  • Kunskaper om fysikens betydelse för individ och samhälle (Fy)
  • Förmåga att använda kunskaper i fysik för att kommunicera samt för att granska och använda information (Fy)
  • Kunskaper om geografiska processer och geografins begrepp, teorier och modeller (Ge)
  • Kunskaper om olika natur- och kulturlandskap, om deras samband, utveckling och förändring över tid samt om samband mellan människa, samhälle och miljö (Ge)
  • Förmåga att analysera intressekonflikter med koppling till naturgivna risker och mänsklig verksamhet samt hur intressekonflikter påverkar jordens livsmiljöer och människans livsvillkor, ur perspektivet hållbar utveckling (Ge)
  • Kunskaper om företeelser i närmiljön och hur de kan relateras till andra platser och regioner på jorden (Ge)
  • Kunskaper om kemins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas (Ke)
  • Förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem. Förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat (Ke)
  • Kunskaper om kemins betydelse för individ och samhälle (Ke)
  • Förmåga att använda kunskaper i kemi för att kommunicera samt för att granska och använda information (Ke)
  • Förmåga att använda kunskaper om naturvetenskap för att diskutera, göra ställningstaganden och formulera olika handlingsalternativ (Nk)
  • Kunskaper om naturvetenskapens roll i aktuella samhällsfrågor och i förhållande till hållbar utveckling (Nk)
  • Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse för dagens samhälle samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer (Sh)
  • Förmåga att analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder (Sh)
  • Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet (Sh)
  • Förmåga att uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer (Sh)
  • Förmåga att analysera och värdera tekniska lösningar med hänsyn tagen till ett hållbart samhälle (Te)
  • Kunskaper om teknikens roll och drivkrafter ur ett etiskt perspektiv (Te)

Centralt innehåll gymnasiegemensamma ämnen

Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:

Nk: Frågor om hållbar utveckling, energi, klimat och ekosystem påverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande, och ekosystemens bärkraft.

Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Sh: Källkritik. Metoder för att söka, kritiskt granska, värdera och bearbeta information från källor i digital och annan form.

Presentation i olika former, till exempel debatter och debattinlägg.

skola, barn, ryggsäck

Skolmaterial om natur, klimat och miljö

Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.

Till allt skolmaterial
Bli först att gilla!