Läroplanskopplingar: Mäta höjden på ett träd (1-9)

Lgr22

Övergripande mål

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.


Syfte

Övningen kan bidra till att utveckla:

Idh: Förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer.

Ma: Förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp och samband mellan begrepp.

Centralt innehåll

Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:

1-3

Idh: Att orientera sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver läge, avstånd och riktning.

Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö. 

Ma: Jämförelser och uppskattningar av storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.

4-6

Idh: Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. 

Ma: Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.

Proportionalitet samt hur proportionella samband uttrycks i bråk-, decimal- och procentform.

7-9

Idh: Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider.

Ma: Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska
objekt, samt enhetsbyten i samband med detta.

Bli först att gilla!