Läroplanskopplingar: Mäta höjden på ett träd (1-9)
Lgr22
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Syfte
Övningen kan bidra till att utveckla:
Idh: Förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer.
Ma: Förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
1-3
Idh: Att orientera sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver läge, avstånd och riktning.
Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
Ma: Jämförelser och uppskattningar av storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.
4-6
Idh: Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Ma: Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.
Proportionalitet samt hur proportionella samband uttrycks i bråk-, decimal- och procentform.
7-9
Idh: Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider.
Ma: Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska
objekt, samt enhetsbyten i samband med detta.