Lgr22
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
• visar respekt för och omsorg om såväl närmiljö som miljön i ett vidare perspektiv,
• kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
• har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
• kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
• har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Syfte
Övningen kan bidra till att utveckla:
Bi: Kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Bl: Förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Sv: Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
Bi: Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
Bl: Kombinationer av bild, ljud, objekt och text i eget bildskapande.
Sv: Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.
Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.