Läroplanskopplingar: Smaka på vatten (1-3)
Lgr22
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Syfte
Övningen kan bidra till att utveckla:
Bi: Förmåga att genomföra systematiska undersökningar i biologi.
Ke: Förmåga att genomföra systematiska undersökningar i kemi.
Ge: Förmåga att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera omvärlden med hjälp av geografins metoder och verktyg.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
NO: Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
SO: Jordgloben, analoga och digitala kartor samt storleksrelationer och väderstreck.
Mentala kartor, till exempel över närområdet, skolvägar eller andra platser som är betydelsefulla för eleven.