Lgr 22
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljö som miljön i ett vidare perspektiv,
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Syfte
Övningen kan bidra till att utveckla:
Hi: Kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och långa historiska linjer.
Idh: Förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer.
Ke: Kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhället och i människokroppen.
Förmåga att genomföra systematiska undersökningar i kemi.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
Åk 1-3
Hi: Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
Idh: Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
NO: Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Några berättelser om hur naturvetenskaplig kunskap vuxit fram.
Åk 4-6
Ke: Fotosyntes och förbränning som exempel på kemiska reaktioner i naturen.
Fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet.
Några upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen.
Hi: Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
Idh: Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Åk 7-9
Ke: Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vattenrening och spridning av miljögifter.
Kolatomens egenskaper och kretslopp i naturen, i samhället och i människokroppen
Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.
Hi: Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
Idh: Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider.
Kulturella traditioner i friluftsliv och utevistelse.
Säkerhet och hänsynstagande i samband med olika aktiviteter.