Lgr 22
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljö som miljön i ett vidare perspektiv,
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.
Syfte
Övningen kan bidra till att utveckla:
Idh: Förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer.
Sv: Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
Åk 1-3
Idh: Allemansrättens grunder.
Sv: Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbplatser för barn samt i söktjänster på internet.
Åk 4-6
Idh: Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.
Sv: Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
Åk 7-9
Idh: Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider.
Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.
Sv: Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.
Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.