Lgr22
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt.
Syfte
Övningen kan bidra till att utveckla:
Fy: Förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö.
Idh: Förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer.
Ke: Kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhället och i människokroppen.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
4-6
Fy: Energiformer samt olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön.
Idh: Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.
Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Ke: Fotosyntes och förbränning som exempel på kemiska reaktioner i naturen.
Fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet.
Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
7-9
Fy: Energins flöde och oförstörbarhet samt olika energislags kvalitet. Olika typer av energikällor samt deras för- och nackdelar för samhället och miljön.
Idh: Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider.
Kulturella traditioner i friluftsliv och utevistelse.
Säkerhet och hänsynstagande i samband med olika aktiviteter.
Ke: Materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet visualiserat med hjälp av partikelmodeller. Grundämnen, molekyl- och jonföreningar samt hur ämnen omvandlas genom kemiska reaktioner. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
Kolatomens egenskaper och kretslopp i naturen, i samhället och i människokroppen.
Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.