Läroplanskopplingar: Vårt fossila samhälle (Gy)

Lgy11

Övergripande mål- och riktlinjer

Det är skolans ansvar att varje elev:

  • kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
  • har kunskaper om samhälls- och arbetsliv,
  • kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling
  • har kunskaper om internationell samverkan och globala samband och kan bedöma skeenden ur svenskt, nordiskt, europeiskt och globalt perspektiv,
  • kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Syfte gymnasiegemensamma ämnen

Övningen kan bidra till att ge eleverna förutsättningar för att utveckla:

  • Kunskaper om biologins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas (Bi)
  • Kunskaper om biologins betydelse för individ och samhälle (Bi)
  • Förmåga att använda kunskaper i biologi för att kommunicera samt för att granska och använda information (Bi)
  • Kunskaper om fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas (Fy)
  • Kunskaper om fysikens betydelse för individ och samhälle (Fy)
  • Förmåga att använda kunskaper i fysik för att kommunicera samt för att granska och använda information (Fy)
  • Kunskaper om geografiska processer och geografins begrepp, teorier och modeller (Ge)
  • Kunskaper om olika natur- och kulturlandskap, om deras samband, utveckling och förändring över tid samt om samband mellan människa, samhälle och miljö (Ge)
  • Förmåga att analysera intressekonflikter med koppling till naturgivna risker och mänsklig verksamhet samt hur intressekonflikter påverkar jordens livsmiljöer och människans livsvillkor, ur perspektivet hållbar utveckling (Ge)
  • Kunskaper om företeelser i närmiljön och hur de kan relateras till andra platser och regioner på jorden (Ge)
  • Kunskaper om kemins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas (Ke)
  • Förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem. Förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat (Ke)
  • Kunskaper om kemins betydelse för individ och samhälle (Ke)
  • Förmåga att använda kunskaper i kemi för att kommunicera samt för att granska och använda information (Ke)
  • Förmåga att använda kunskaper om naturvetenskap för att diskutera, göra ställningstaganden och formulera olika handlingsalternativ (Nk)
  • Kunskaper om naturvetenskapens roll i aktuella samhällsfrågor och i förhållande till hållbar utveckling (Nk)
  • Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse för dagens samhälle samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer (Sh)
  • Förmåga att analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder (Sh)
  • Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet (Sh)
  • Förmåga att uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer (Sh)
  • Förmåga att analysera och värdera tekniska lösningar med hänsyn tagen till ett hållbart samhälle (Te)
  • Kunskaper om teknikens roll och drivkrafter ur ett etiskt perspektiv (Te)

Centralt innehåll gymnasiegemensamma ämnen

Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:

Nk: Frågor om hållbar utveckling, energi, klimat och ekosystem påverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande, och ekosystemens bärkraft.

Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Sh: Källkritik. Metoder för att söka, kritiskt granska, värdera och bearbeta information från källor i digital och annan form.

Presentation i olika former, till exempel debatter och debattinlägg.

skola, barn, ryggsäck

Skolmaterial om natur, klimat och miljö

Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.

Till allt skolmaterial
Gillas av 1