Steg 1: Starta en LHU-grupp
Sätt ihop en arbetsgrupp som gemensamt ansvarar för att driva utvecklingsarbetet.
Lärande för hållbar utveckling (LHU)
Lärande för hållbar utveckling innebär att ta ett helhetsgrepp i undervisningen runt frågor som rör ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter av hållbar utveckling. Kännetecknande för LHU är undervisning som karaktäriseras av demokratiska arbetssätt, kritiska förhållningssätt, ämnesövergripande samarbeten, en mångfald av pedagogiska metoder, samt delaktighet och inflytande från eleverna.
Grundläggande förutsättningar
Att börja arbeta aktivt och systematiskt med lärande för hållbar utveckling är ett gemensamt åtagande. Det är viktigt att avsätta resurser i form av planeringstid, mötestid och kompetensutveckling, samt viss tjänstetid för samordning av LHU, alternativt att det kan ske inom försteläraruppdrag.
Skapa en grupp
Utvecklingsgruppen bör bestå av rektor och lärare - men gärna också andra på skolan, till exempel elever, SYV och vaktmästare. Se till att gruppen är dynamisk och att personerna kan bidra med olika perspektiv och till konstruktiva diskussioner.
Sätt ramar för hur ofta ni ska ses och vem som ansvarar för att sammankalla till era möten.
Tips! Skapa en gemensam digital mapp där ni kan samla allt från relevanta styrdokument till tips och inspiration i LHU-arbetet.
Samla styrdokumenten
Vad säger styrdokumenten om lärande för hållbar utveckling? Läs på om ni behöver, samla några skrivningar och citat ni fastnar extra för och som är särskilt relevanta för er satsning.
Grundläggande styrdokument
Läroplaner och kursplaner. Se till exempel Den globala skolans sammanställning av lärande för hållbar utveckling i styrdokument för förskola och skola).
Skolans egna dokument
- Skolans verksamhetsplan
- Eventuella handlingsplaner
Lokala, regionala och internationella dokument
Lokala och regionala planer. Finns koppling till exempelvis kommunens hållbarhetsstrategi eller miljöprogram, eller andra handlingsplaner som finns i kommunen eller regionen?
Internationella ramverk och överenskommelser. Till exempel Globala målen för hållbar utveckling, UNESCO:s ramverk för lärande för hållbar utveckling och UNECE:s strategi för lärande för hållbar utveckling.
Tips! Skolverket har lärmoduler för ämnesövergripande undervisning om hållbar utveckling. Modulerna vänder sig till arbetslag och belyser hur undervisningen kan organiseras och vad den kan innehålla. Finns för åk 1-6, åk 7-9 respektive gymnasiet. För rektorer finns en modul om att leda förändring där del 6 handlar om att leda lärande för hållbar utveckling.