Steg 2: Kartlägg nuläget
Vad gör ni redan och vad vill ni utveckla?
Diskutera gemensamt i LHU-gruppen. Hur ser det ut på er skola idag? Vad gör ni redan och vad vill ni utveckla? Diskutera tillsammans utifrån frågorna och gör en samlad bedömning.
Har ni bestämt er för att arbeta för en skolutmärkelse för hållbar utveckling kan ni i kartläggningen stämma av mot kriterierna som finns för den valda utmärkelsen. Till exempel Skola för hållbar utveckling (Skolverket) eller Grön flagg (Håll Sverige Rent).
Kompetenser och resurser
Nuläge:
Utveckling:
Vilken kompetensutveckling behövs?
Vilka utrymmen ska öronmärkas för LHU-arbetet? (tid, plats, pengar och andra resurser). Till exempel studiedagar, arbetsplatsträffar, planeringstid och forum för kollegialt lärande.
Ämnesspecifikt och ämnesövergripande
Nuläge:
Utveckling:
Hur kan vi få hållbarhetsaspekten att genomsyra undervisningen mer?
Vad krävs för bra ämnesövergripande samarbete?
Skolgemensamma aktiviteter
Nuläge:
Utveckling:
Vilka aktiviteter kan vi tydligare koppla till hållbar utveckling?
Finns det nya aktiviteter vi skulle vilja etablera? Till exempel årlig skräpplockardag, uppmärksammande av FN-dagen eller skördefest.
Samarbeten och lärmiljöer
Nuläge:
Utveckling:
Hur kan vi utveckla punkterna ovan?
Finns det medel att söka? Till exempel inom kommunens eller regionens arbete med hållbar utveckling eller olika utlysningar för att jobba med internationalisering eller skolgårdsutveckling.
Hela-skolan-perspektiv
Nuläge:
Utveckling:
Hur kan vi utveckla punkterna ovan?
Hur kan LHU-arbetet kopplas till andra pågående utvecklingsprocesser på skolan? Till exempel digitalisering eller ombyggnation.
Finns det fler verksamheter och personer att involvera? Till exempel vaktmästeri, SYV, skolbibliotek, IT-pedagog, elevhälsa och fritidshem.
Elevernas delaktighet och engagemang
Nuläge:
Utveckling:
Hur kan vi utveckla punkterna ovan?
Finns det delar i LHU-arbetet som eleverna kan driva självständigt? Till exempel miljöinventering av skolan eller planeringen av en klädbytardag.
Tips! Låt eleverna vara med och inventera den egna skolan ur ett miljöperspektiv, upplägg finns i lektionerna Gröna glasögon (F-3), Undersök skolans miljöarbete (4-6) och Undersök skolan - miljöanalys (7-9). I lektionen Hållbara skolan? (4-9) får eleverna samtala om hur skolan och skolmiljön hänger ihop med hållbar utveckling och de globala målen, med utgångspunkt i en händelserik illustration.
Kommunikation och information
Nuläge:
Utveckling:
Hur ska vi använda våra kommunikationskanaler i hållbarhetsarbetet? Hur ska vi dela med oss och berätta om arbetet internt och externt? Hur ser vi till att informera och involvera nya medarbetare?