Närvaro och avslappning

Att lära sig slappna av och aktivt återhämta sig ute i naturen kan göra att eleverna får lättare att koncentrera sig, samarbeta och hantera stress.

Aktiviteten är del av Vilda grannar
Lämplig tid för genomförande:
  • Vår
  • Sommar
  • Höst

Tid: ca 30 min

Länk till läroplanskopplingar: Åk 4–6

Målet med aktiviteten är att träna på att aktivt slappna av och hitta lugn.

Eleverna får prova på att sitta stilla i avskildhet och bara vara under tystnad. Aktiviteten är förvånansvärt givande trots sin enkelhet. För många elever känns det konstigt eller svårt i början men med lite träning går det snart lättare.

Genomförande

Titta i förväg ut ett lagom stort område utomhus där det finns fina platser för eleverna att sitta eller ligga ner på.

Samla eleverna i en ring. Gå igenom aktiviteten och presentera reglerna så att deltagarna verkligen känner att de ska ta dem på allvar. Dessa är att vara helt tysta och stanna kvar på sin egen plats tills de blir upphämtade en och en igen. Poängtera hur svårt det är att vara helt tyst. Utmana dem, kommer de klara att vara tysta? Tipsa om att ta långa andetag in genom näsan och långsamt ut genom munnen. Du kan även tipsa eleverna om att blunda och lyssna efter hur många olika ljud de kan uppfatta.

Gå med eleverna på led. Läraren går först och anvisar en plats till den deltagare som är först i ledet och som får gå och sätta sig tillrätta där. Fortsätt att anvisa en plats till nästa deltagare osv.
Håll lagom avstånd mellan sittplatserna, det är bra om de inte kan se varandra. Vänta en stund, ca 10 min är en lagom tid, gå sen samma runda igen och samla upp alla. Den som fick sin plats först kommer nu hämtas upp först. En efter en får ansluta sig till ledet tills alla är samlade. Alla ska vara tysta ända tills hela gruppen är återsamlad.

Återsamlas i ringen igen för reflektion. Låt eleverna berätta för varandra hur aktiviteten upplevdes. Låt alla beskriva känslorna de fick av att vara ensam och uppleva en lugn stund.

Arbeta vidare! Aktiviteten passar bra för att inleda ett lektionspass i svenska, bild eller biologi. Koppla till kunskaper om hälsa och förmåga till återhämtning. Låt eleverna efteråt sätta ord på sina upplevelser och tankar skriftligt eller med bilder.

Nyckelord: närnatur, närmiljö, skog, ute, utomhus, hälsa, friluftsliv, avslappning, natur, sinnen, utomhuspedagogik, återhämtning.

Vilda grannar

Hjälp djur och natur – och lär utomhus

Vilda grannar är ett skolmaterial för förskolan, skolan och fritidshemmet om att hjälpa vilda djur.

Till Vilda grannar
Bli först att gilla!

Relaterat innehåll