Tankar om framtiden (7-9, Gy)

Hur ser klassen på sin och Sveriges framtid i klimatfrågan? Denna övning öppnar upp för diskussioner om hur de beslut som tas idag påverkar framtiden.

Ämnen: Sh, SO, Tk

Tid: Ca 45 - 60 min.

Länk till läroplanskopplingar: 7-9, gymnasiet.

Ofta tänker vi på framtiden som något passivt, något som sakta närmar sig nuet tills den är här. Framtiden är dock inte förutbestämd, den formas av de beslut vi tar och hur vi agerar. Vår uppfattning om framtiden och nuet står alltid i relation till varandra och påverkar varandra.

Målet med lektionen Tankar om framtiden är att stärka elevernas framtidskunnighet, alltså förmågan att kritiskt granska olika framtidsberättelser och reflektera över sina egna önskade framtider. Lektionen är tänkt som en förövning till materialet Bortom fossilsamhället, men fungerar även fristående.

Genomförande

Börja med att låta klassen blunda och lyssna på ljudklippet med Emil Jensen. Gå därefter igenom bildspelet bild för bild. Bildspelet innehåller diskussionsfrågor, resonemang om vårt förhållningssätt till framtiden och en övning där eleverna ska röra sig till olika positioner i klassrummet som motsvarar deras tankar om framtiden. Välj om ni vill diskutera efter varje påstående eller samlat på slutet.

Sista bilderna i bildspelet är tänkta att leda till en diskussion om varför det är problematiskt att föreställa sig framtiden antingen som en dystopi eller en utopi där allt har löst sig.

_dwFbzTXNvw poster image

Arbeta vidare!

Fortsätt arbeta med materialet i Bortom fossilsamhället. Det syftar till att ge eleverna fördjupad kunskap om klimatomställning och ger möjlighet att arbeta aktivt och kreativt. Med fantasi, bilder och berättelser blir klimatomställningen påtaglig och greppbar samtidigt som materialet ger fördjupad kunskap och reder ut begrepp. Arbetet avslutas med att eleverna skriver egna berättelser om klimatomställningen.

Gillas av 1

Relaterat innehåll