Tid: Ca 40 min
Läroplanskopplingar: Åk 4–6
Målet med aktiviteten är att eleverna praktiskt får testa sina sinnen samtidigt som de utforskar sin omvärld genom sina sinnen.
Material
- Ögonbindlar (t.ex. ett gammalt tyg rivet i remsor) eller mössor
- Små burkar
Genomförande
Nedan presenteras tre olika aktiviteter med fokus på syn, lukt och hörsel. Samla eleverna i ring (axel mot axel är en bra uppmaning) och inled med frågorna: Vilka sinnen har vi? Vilket sinne skulle vara svårast att leva utan? Visste ni att genom att ta bort ett sinne förstärker vi de andra? Gå igenom vad eleverna ska göra. Återsamlas i ringen när aktiviteten är genomförd för gemensamma reflektioner.
Syn
Dela in eleverna två och två. Låt paren titta noga in i varandras ögon. Låt därefter eleverna gå på jakt efter någonting i naturen som matchar parkompisens ögonfärg. Det ska vara så likt som möjligt. Först kanske de bara ser att ögonen är bruna. Men när de tittar efter ordentligt ser de ofta skiftningar och detaljer. Precis som färgerna i naturen är ögonen fulla av toner och nyanser. Aktiviteten kan både leda till ett fint möte samtidigt som eleverna får upptäcka färger och detaljer i naturen runt omkring dem.
Lukt
Samla eleverna i en ring. Be eleverna att blunda. Gå runt i ringen och låt eleverna lukta på något du plockat i närheten. Stoppa gärna saken i en liten burk eller påse så de som eventuellt försöker tjuvkika inte kan se. Låt eleverna sniffa sig fram till vad det kan vara genom att lukta på saker där ni befinner er.
Dela in eleverna i par och gör uppgiften igen. Låt alla hämta något som doftar och stoppa den i handen, i en liten burk eller påse. Därefter får parkompisarna lukta på varandras dofter och gissa vad det kan vara.
Hörsel
Be eleverna sprida ut sig. Alla tar på sig en ögonbindel utom läraren. När läraren gör ett ljud (t.ex. slår med två pinnar mot varandra eller mot en sten) ska alla elever lyssna var ljudet kommer från och gå i den riktningen. Personen som gör ljuden kan försiktigt förflytta sig så att deltagarna måste byta riktning. Leken är slut när alla hittat fram till den som gör ljudet. En riktigt rolig men för vissa elever även lite utmanande aktivitet.
Nyckelord: utomhus, ute, skolgård, närnatur, skog, lek, aktivitet, rörelse, utomhuspedagogik, människokroppen, biologi, samarbete, natur.