Ämnen: Bi, Ge, Hkk, Sv
Tid: Ca 1 lektion.
Förkunskaper: Inled gärna med övningen Tacofredag utan bin.
Genomförande
- Dela faktabladet Bin - små flitiga trädgårdsmästare (lättläst) eller Bin och deras livsmiljö (fördjupat) till eleverna. Låt gärna eleverna markera sådant de själva tycker är viktigt och intressant under tiden de läser och jämföra sina noteringar med varandra efteråt.
- Starta bildspelet Beskriv och gissa ordet där eleverna arbetar två och två med att beskriva och gissa nyckelbegrepp för varandra (instruktioner finns i bildspelet).
- Dela ut elevunderlaget med frågor kopplade till faktatexterna. Vad gör bina för oss och vad kan vi göra för dem? (åk 4-6) eller Bin och deras livsmiljö (åk 7-9). Låt eleverna arbeta enskilt eller parvis med att svara på frågorna.
- Samla eleverna i mindre grupper, "Bi-kupor", och låt dem jämföra sina svar och hjälpa varandra att fylla på/förbättra svaren.
Vidare: Låt eleverna gå på uppdrag och studera närområdet utifrån bin och andra pollinatörers perspektiv med fältstudien Bi-vänlig närmiljö.
Nyckelord: bi, pollinering, pollinatörer, mat, frukt, grönsaker, bostad, biologisk mångfald, monokultur, ekosystem, ekosystemtjänster, matproduktion, bekämpningsmedel, hot mot bin, rädda bina, äng, faktablad, läsförståelse.