Var hamnar miljögifterna? (1-9)

Övningen visar på ett lustfyllt och kreativt sätt hur förekomsten av gifter och tungmetaller i våra vatten flyttas vidare upp genom näringskedjan.

Ämnen: Bi, Ke, Hkk

Länk till läroplanskopplingar: åk 1-9

Bakgrund: Gifter och tungmetaller hamnar i våra vatten genom människans utsläpp. Bland annat för att vi häller ut mediciner, färgrester och lösningsmedel i vårt avloppsvatten. Dessa gifter samlas så småningom i djur. Djur kan inte kan bryta ner och ”kissa ut dem”. Detta kallas bioackumulering. Exempel på sådana gifter är DDT, PCB, dioxiner, kvicksilver och bly.

Den här aktiviteten visar på ett lustfyllt och kreativt sätt hur dessa gifter flyttas vidare upp i en näringskedja och koncentreras hos de organismer som finns längst upp.  

Material

Genomförande

1. Inled aktiviteten med att utse en elev till sportfiskare (alltså människa), en till storgädda, en till liten gädda, två till abborrar, fyra till mörtar och resten till plankton. Ge olika band till gäddor (den stora gäddan kan få två av samma färg), abborrar och mörtar. Märk ut en sjö med hjälp av de fyra konerna.

2. Be alla plankton att hämta fem till tio småstenar var. De kan läggas i en burk. Be dem att ta varsin sten i handen. Denna sten symboliserar nu ett miljögift, till exempel kvicksilver, som de bär på. Diskutera kort hur giftet kan ha kommit till er sjö.

3. Aktiviteten genomförs nu i tre steg.

4. Låt planktonen, mörtarna, abborrarna, gäddorna och sportfiskaren berätta var de flesta miljögifterna samlades. Giftet vi släpper ut i vattnet stannar alltså inte där, det kommer tillbaka till oss.

Arbeta vidare och diskussion

Nyckelord: hav, sjö, näringskedja, kretslopp, miljögifter, ekosystem, kemikalier, miljömärkning, ute, utomhus, rörelse, lek.

skola, barn, ryggsäck

Skolmaterial om natur, klimat och miljö

Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.

Till allt skolmaterial
Bli först att gilla!

Relaterat innehåll